زیبایی پزشکی, سلامتی

ریزش مو در بارداری

ریزش مو در بارداری

ریزش مو

به طور معمول خانم ها هنگام بارداری به دلیل تغییر میزان هورمون استروژن، موهای زیبا و ضخیمی دارند. چون این هورمون از ریزش فولیکول مو جلوگیری می کند. با این حال، این حالت برای همه زنان باردار یکسان نیست، چون ممکن است به دلایل مختلف مربوط به سلامتی یا عدم تعادل هورمونی موهای خود را در دوران بارداری از دست بدهند.

دوره ریزش مو

شایع ترین دوره ریزش مو تقریباً سه ماه پس از زایمان رخ می دهد. افزایش هورمون ها در دوران بارداری موجب کاهش ریزش مو در اوایل آن می شود. پس از زایمان، هورمون ها به سطوح طبیعی برمی گردند که به موها اجازه می دهد تا به چرخه طبیعی بازگردد. ریزش طبیعی موها که در دوران بارداری به تاخیر افتاده ممکن است باعث ریزش موی ناگهانی شده و شما حس کنین تعداد تار موی بیشتری از دست می دهید.

تا ۶۰ درصد موهای شما که در حالت رشد قرار دارد ممکن است وارد حالت استراحت یا تلوژن شوند. ریزش مو معمولاً ۳ تا ۴ ماه پس از زایمان به اوج خود می رسد، چرا که فولیکول موهای شما تارهای قدیمی تر را رها کرده و تار موی جدید ایجاد می کنند.  این ریزش مو موقتی است، و ریزش مو در عرض شش تا دوازده ماه به حالت عادی برمی گردد.

دلایل ریزش مو در بارداری

از آنجائیکه در طول بارداری، سطح استروژن افزایش می‌یابد. در بیشتر مواقع، استروژن چرخه ریزش موی طبیعی بدن شما را نیز کند می‌کند. پس می‌توان گفت افزایش سطح استروژن ناشی از بارداری اثرات مثبتی در چرخه رشد مو داشته و حتی از ریزش مو نیز جلوگیری می‌کند ولی عوامل دیگری می‌توانند به دلیل بارداری دچار تغییراتی شده و باعث ریزش مو ناشی از بارداری گردد.

تغییرات هورمونی

تغییرات ناگهانی هورمونی در اوایل بارداری برای برخی از زنان، باعث تلوژن افلوویوم (TE) می‌شود که به ریزش مو ناشی از استرس نیز معروف است. در واقع در این فرایند در پاسخ به شوک، ضربه یا استرس، بدن 30 درصد یا حتی میزان بیشتری از موها را در مرحله ریزش قرار می‌دهد که این خود می‌تواند ریزش موی روزانه شما را از 100 تار به 300 تار برساند. ولی بهتر است نگران این قضیه نباشید چرا که معمولاً ظرف چند ماه خود به خود برطرف می‌شود.

وجود مشکل اساسی در سلامتی

حین بارداری بروز برخی مشکلات مربوط به سلامتی از جمله دیابت بارداری، فشار خون بالا، استفراغ بارداری، عدم تعادل هورمونی، کمبود ویتامین می‌توانند باعث تلوژن افلوویوم  شوند.

مشکلات تیروئید

داشتن بیماری‌های تیروئیدی مانند کم‌کاری تیروئیدو پرکاری تیروئید در مادر باردار می‌توانند باعث ریزش مو شوند.

کمبود آهن

بارداری خطر کم خونی فقر آهن را افزایش می‌دهد. سطوح پایین آهن به این معنی است که شما گلبول‌های قرمز کافی برای حمل موثر اکسیژن در بدن خود ندارید. این باعث ریزش و نازک شدن مو می‌شود.

ریزش مو پس از زایمان

بسیاری از خانم‌ها ریزش مو را طی چند ماه اول پس از زایمان شاهد هستند که به طور کلی حدود چهار ماه پس از زایمان به اوج خود می‌رسد. این وضعیت به معنی ریزش مو نیست، بلکه  به معنی “ریختن بیش از حد مو” می‌باشد که ناشی از افت هورمون استروژن است.

باز هم، این نوع ریزش مو تلوژن افلوویوم محسوب می‌شود. در حالی که ممکن است دیدن اینکه هر روز 300 تار مو یا بیشتر می‌ریزد، مشکل باشد اما معمولاً بدون درمان برطرف می‌شود.

درمان ریزش موی وابسته به بارداری

ریزش مو در دوران بارداری و بعد از آن ممکن است نیاز به درمان خاصی نداشته باشد. این وضعیت به طور کلی به مرور زمان حل می‌شود.

اگر رشد مو به سطح قبلی نرسد، پزشکان گاهی مینوکسیدیل (Rogaine) تجویز می‌کنند، اما استفاده از این دارو در دوران بارداری بی خطر نیست.

در مورد اختلالاتی مانند کم کاری تیروئید یا کم خونی ناشی از فقر آهن، با مشورت پزشک خود از دارو یا مکمل‌های ویتامینی که سطح این موارد را در خون شما به حالت عادی برمی گرداند استفاده کنید تا چرخه رشد مجدد موهای شما به مرور زمان درمان شود.

درمان بیشتر اختلالاتی مانند آلوپسی آندروژنی در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. پزشک شما ممکن است پیشنهاد کند که به جای دارو درمانی از لیزر سطح پایین (LLLT) که از امواج نور قرمز برای تحریک رشد مو استفاده می‌کند را امتحان کنید.

درمان ریزش مو، بعد از زایمان چگونه است؟

مصرف برخی از داروها در حین دوران شیردهی بی خطر است و برخی دیگر نه. به عنوان مثال مصرف Rogaine در دوران شیردهی، ایمن نیست. مصرف این دارو را باید بعد از دوره شیردهی شروع کنید.

پزشک شما می‌تواند جوانب مثبت و منفی هر یک از داروها و روش‌های درمانی را برایتان تعیین کند.

آیا باید نگران ریزش موی بارداری باشیم؟

تا حدود زیادی می‌توانیم به شما بگوییم که نگران ریزش موی هورمونی و دوره بارداری نباشید. این حالت نباید شما را نگران کند، چراکه موقتی است و در کمتر از ۶ ماه برطرف می‌شود. پس تصور نکنید که دچار ریزش موی دائمی شدید و طاسی سر انتظار شما را می‌کشد.

چه نوع ریزش موی بارداری طبیعی است؟

علاوه بر ریزش موی هورمونی در دوران حاملگی، دلایل دیگری نیز برای ریزش مو در دوران بارداری وجود دارد که کاملاً طبیعی هستند. ممکن است ریزش مو ناشی از ضربه به خود فولیکول‌های مو باشد. استفاده مداوم از کش مو و بستن موها به‌صورت دم‌اسبی سبب بروز و تشدید ریزش مو می‌شود. برخی از درمان‌های زیبایی نیز می‌توانند باعث ریزش مو در این دوره شوند.

اگر با موها با خشونت رفتار شود، می‌تواند باعث بروز آلوپسی کششی شود که ریزش مو ناشی از کشیدن بیش‌ازحد موها است. اگر موهای خود را مرتباً می‌بندید، سعی کنید هرچند روز یک‌بار مدل موهای خود را تغییر دهید و موهایتان را کمتر سفت ببندید. ازآنجایی‌که آلوپسی کششی می‌تواند باعث ریزش موی دائمی شود، مهم است که علائم آن را بشناسید و قبل از ماندگار شدن آسیب این عمل را متوقف کنید.

خوب است بدانید که شایع‌ترین زمانی که زنان دچار ریزش مو می‌شوند، ماه‌های پس از زایمان و دوره شیردهی است. این ریزش مو پس از زایمان مانند سایر انواع ریزش مو نیست. در این ماه‌ها چون سطح استروژن به‌صورت ناگهانی افت می‌کند، ریزش مو به وجود می‌آید. البته نباید نگران باشید، چراکه در ماه‌های بعد استروژن به سطح نرمال برمی‌گردد و موهای شما مجدداً رشد می‌کنند.

از ریزش موی بارداری چه انتظاری می‌رود؟

ریزش مو در دوران بارداری اگرچه معمول نیست اما طبیعی است، به خصوص در رابطه با تغییرات هورمونی یا شرایط خاص سلامتی. رشد مو باید با گذشت زمان یا با درمان علت اصلی آن از سر گرفته شود.

ریختن موها حدود 4 ماه بعد از زایمان اوج می‌گیرد. خبر خوب این است که به احتمال زیاد رشد عادی موهای شما در طی شش تا نه ماه آینده به حالت عادی بر می‌گردد.

اگر ریزش مو ادامه پیدا کرد یا علائم دیگری را مشاهده می‌کنید، با پزشک خود تماس بگیرید تا ببینید که آیا دلیل احتمالی دیگری برای ریزش موی شما وجود دارد، مانند آلوپسی آرئاتا یا آلوپسی آندروژنی.

راهکارهای کنترل ریزش موی سر و ابرو در بارداری

برای داشتن موهای سالم و یا کاهش ریزش مو در دوران بارداری و بعد از زایمان می‌توانید چند کار زیر را انجام دهید:

  • برای اطمینان از تعادل مناسب هورمون‌ها با پزشک خود مشورت کنید.
  • از به‌کار بردن انواع لوازم آرایشی و لوازم بستن مو از جمله کش‌های سفتی که می‌توانند موهای شما را کشیده و تحت فشار قرار دهند، خودداری کنید.
  • از یک رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید که حاوی فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند از فولیکول‌های مو محافظت کرده و رشد مو را تقویت کنند.
  • از شامپوها و نرم کننده‌های حاوی بیوتین و سیلیس استفاده کنید.
  • مو وقتی خیس است شکننده است، پس با موهای خود به ویژه در زمانهایی که خیس هستند با ملایمت برخورد کنید.
  • از شانه زدن موهای خود با شانه‌های با دندان‌های ظریف خودداری کنید.
  • اگر نیاز به استفاده از سشوار دارید، از حالت خنک آن استفاده کنید.
  • از قرارگیری در معرض تابش مستقیم آفتاب خودداری کنید زیرا نور خورشید باعث شکننده شدن و خشکی ریشه موها می‌شود.
  • از آنجائیکه پروسه بارداری یکی از دوران پر استرس برای مادران است. بنابراین کنترل استرس یکی از راههایی است که تاثیر بسزایی در کاهش ریزش موی ناشی از بارداری خواهد داشت. با انجام مدیتیشن تا حدود زیادی می‌توانید جلوی ریزش مو را بگیرید.
  • رژیم غذایی خود را با مواد مغذی زیر تکمیل کنید:

  • ویتامین B کمپلکس
  • بیوتین
  • ویتامین سی
  • ویتامین E
  • روی

علت ریزش مو در دوران شیردهی

با تولد نوزاد (و تغییرات هورمونی همراه با تولد)، تعداد بیشتری از موها نسبت به حالت طبیعی وارد فاز استراحت می‌شوند. از آنجایی که مرحله استراحت با ریزش مو (و رشد مجدد) دنبال می‌شود، پس از پایان مرحله استراحت، تازه مادران ریزش موی بیشتر از حالت عادی را تجربه خواهند کرد. علاوه بر تغییرات هورمونی ناشی از تولد، مواد مغذی و ویتامین‌های بدن مادر نیز با شیر دادن به نوزاد کاهش یافته و باعث مشکل ریزش مو در زنان شیرده می‌شود.

ریزش مو ناشی از شیردهی تا کی ادامه دارد؟

ریزش مو پس از زایمان معمولاً در حدود سه ماه پس از تولد شروع می‌شود. اکثر زنان در عرض شش ماه یا بین 6 تا 12 ماه پس از تولد به چرخه معمول رشد موهای خود باز می‌گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 19 =