زیبایی پزشکی, سلامتی

طاسی در زنان

طاسی در زنان

علائم و دلایل ریزش مو و طاسی در زنان

ریزش مو یا آلوپسی در زنان می‌تواند هم پوست سر و هم کل بدن را تحت‌تاثیر قرار داده و موقت یا دائمی باشد. این عارضه معمولا نتیجه وراثت، تغییرات هورمونی، شرایط پزشکی یا بخشی طبیعی از افزایش سن است. طاسی درمعنای کلی، معمولاً به ریزش بیش‌از حد مو از پوست سر اشاره دارد و ریزش موی ارثی با افزایش سن، شایع‌ترین علت طاسی است. برخی افراد ترجیح می‌دهند اجازه دهند ریزش مو بدون درمان و به‌طور پنهان ادامه یابد و برخی دیگر ممکن است آن را با مدل مو، آرایش، کلاه یا روسری بپوشانند. اما اگرچه برای آلوپسی درمان خاصی وجود ندارد، برخی داروها مانند ماینوکسیدیل کمک‌کننده هستند.

طاسی در زنان

زنان ذاتا دوستدار زیبایی هستند و ریزش بیش‌از اندازه موی سر می‌تواند از جذابیت آنها کم کرده و علاوه بر آسیب‌های جسمی، آنها را دچار اختلالات روحی و شخصیتی کند. معمولا ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تار مو در روز طبیعی است اما رشد موهای جدید باید جایگزین این موهای از دست رفته شود. اگر تعادل بین رشد موهای جدید و ریزش موهای قدیمی از بین برود، با مشکل ریزش مو یا طاسی سر مواجه می‌شویم. به ریزش موی بیش‌ ازحد آندروژنیک آلوپسی یا طاسی گفته می‌شود.

شروع ریزش مو در آندروژنیک آلوپسی از پیشانی و شقیقه‌هاست و تا پس‌سر ادامه پیدا می‌کند. در این نوع طاسی که معمولا تا سن ۴۵ سالگی ادامه دارد، قسمت جلوی سر تا نیمه پشت سر کاملا خالی می‌شود. در زنان، این طاسی با نازک و شکننده شدن مو و ریزش شدید مو شروع می‌شود و به خالی شدن قسمت‌هایی از کف سر و کم‌پشتی شدید می‌انجامد.

نشانه‌های طاسی

اولین نشانه‌های طاسی در مردان با کم‌پشت شدن خط مو شروع می‌شود اما در زنان این نشانه‌ها متفاوت است و خط مو به‌ندرت تحت تأثیر ریزش قرار می‌گیرد. معمولا در زنان، مو نازک شده و درخشندگی خود را از دست می‌دهد و بعد شروع به ریزش و کم‌پشت شدن می‌کند. عموما ریزش مو در زنان به طاسی کامل منجر نمی‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری ژیوان مد را دنبال کنید.

الگوی طاسی زنانه چیست؟

الگوی طاسی زنانه در واقع شایع‌ترین نوع از انواع ریزش مو است. هر تار موی انسان درون گودالی به نام فولیکول قرار می‌گیرند. زمانی یک فرد دچار بیماری طاسی یا کچلی می‌شود که، تا حدی فولیکول‌های مو کوچک شود که دیگر موی جدیدی نتواند در آن درشد کند. موها به مرور ضعیف‌تر و کوتاه‌تر شده و در نتیجه از جای خود جدا خواهند شد.

در برخی افراد اگر خوش شانس باشند، این فولیکول‌های ضعیف شده زنده می‌مانند و می‌توان امید داشت با کاشت مجدد مو درون این گودال‌ها، امکان رشد موهای جدید وجود داشته باشد. می‌توان این خبر خوب را به بانوان داد که با درمان تثبیت ریشه مو، می‌توان تا مدت زمان زیادی آن را تحت کنترل قرار داد.

تفاوت الگوهای طاسی

الگوی طاسی زنانه با الگوی طاسی مردانه متفاوت است. در زنانی که دچار کچلی می‌شوند، عموما تارهای مو به قدری نازک می‌شوند که تعدادشان به راحتی قابل شمارش است. این طاسی از بالا و تاج سر آغاز می‌گردد. در این الگو ریزش موی کمتری به نسبت آقایان مشاهده خواهد شد. به همین دلیل به ندرت کچلی کامل مردانه در بانوان دیده می‌شود.

عوامل الگوی طاسی زنانه

عوامل الگوی طاسی زنانه دلایل مختلفی دارد. اما نمی‌توان در این بین عامل اصلی را شناسایی کرد. بسیاری طاسی را یک مشکل مردانه می‌دانند. اما این در حالی است که تقریبا یک سوم بانوان نیز به علت‌های مختلف با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. بخشی از این عوامل در یک جامعه آمارگیری در بین بانوان بیشتر به چشم می‌خورد:

افزایش سن

اصولا با پا گذاشتن به دوران میانسالی، ریزش مو و طاسی رخ می‌دهد. اگرچه این موضوع در آقایان بیشتر به چشم می‌خورد اما در رابطه با بانوان نیز صدق می‌کند.

ارث و ژنتیک

در واقع مهم‌ترین عامل که نمی‌توان از آن گریخت، همان ارث بردن طاسی از والدین است. اگر در خانواده‌ای زندگی می‌کنید که در آن‌ طاسی و ریزش موی شدید وجود دارد، باید خیلی خوش شانس باشید که این صفت را با خود به ارث نبرید.

کاهش سطح آندروژن

هورمون مردانه آندروژن که موجب استحکام مو و ریشه می‌شود، اگر به مقدار کافی تولید نشود. طاسی چه در زنان و چه در مردان رخ خواهد داد.

دوران قاعدگی

با از دست دادن خون بسیار در دوران قاعدگی و داشتن پریودی‌های طولانی مدت، مواد مغذی خون و آهن از دست می‌رود. در نتیجه نیروی کافی به ریشه موها نرسیده و دچار ریزش و طاسی می‌گردند.

مصرف برخی داروهای هورمونی ضد بارداری

مصرف مداوم و بیش از حد داروهای مربوط به کنترل بارداری یکی از عواملی است که نقش بسیار زیادی در کچلی بانوان خواهد داشت.

استفاده از مدل موهای سفت به صورت مکرر

این موضوع که صرفا مختص به بانوان است، استفاده از یک مدل نامناسب از مو است. کشیدن بیش از حد مو و سفت کردن آن به مرور سبب کشیدگی تارهای مو و کنده شده آن‌ها می‌شود.

استرس در بانوان

استرس بیش از حد که عموما از مشکلات اکثریت بانوان است، یکی از عوامل تاثیرگذار در ابتلا به بیماری طاسی زنانه خواهد بود.

تیروئید

اختلالات غده تیروئید، بیماری است که غالب بانوان با انواع مختلف آن را درگیر می‌کند. اگر تحت درمان قرار نگیرید ممکن است کم‌کاری و یا پرکاری این غده به مرور سبب ایجاد طاسی در بیمار گردد.

اعتیاد و مصرف بی‌رویه از دخانیات

تحقیقات ثابت کرده‌اند مصرف بیش از حد از دخانیات و مواد مخدر تاثیر مستقیمی با ابتلا به طاسی و ریزش مو در بانوان داشته است.

افزایش و کاهش ناگهانی وزن

رژیم غذایی نامناسب که منجر به چاقی و لاغری به سرعت و ناگهانی می‌شود، تا حد بسیار زیادی موجب تضعیف بدن می‌شود. در این حالت به بدن شوک وارد شده و اولین واکنشی که از خود نشان می‌دهد ریزش مو است.

سرطان سینه

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که بانوان را درگیر خود کرده است. در طی درمان این بیماری خطرناک و مصرف داروهای قوی و شیمی درمانی، ممکن است بانوان به طاسی مبتلا شوند.

درمان پزشکی الگوی طاسی زنانه

درمان پزشکی الگوی طاسی زنانه تنها با درک درستی از ریزش مو امکان پذیر خواهد بود. اولین قدم این است که متوجه شویم چه عاملی درون بدن شما تغییر کرده است که موجب می‌شود تارهای مو ضعیف شده و به هنگام شانه زدن کنده شوند.

مقداری از ریزش مو طبیعی است و همه افراد در برهه‌های زمانی متفاوت آن را تجربه خواهند کرد. اما اگر این میزان در یک مقطع زمانی تشدید شود و به درازا بکشد، آن وقت قطعا مشکل از جایی درون بدن نشات می‌گیرد. لذا حتما لازم است برای پیگیری و درمان آن به یک پزشک فوق‌تخصص پوست و زیبایی باتجربه مراجعه کنید.

ماینوکسیدیل

درمان پزشکی الگوی طاسی زنانه، به علت ابتلا به آن بستگی دارد. دراوهایی مانند ماینوکسیدیل (Rogaine)، نور درمانی، تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)، هورمون درمانی و کاشت فولیکول مو.

ماینوکسیدیل دارویی برای درمان ریزش و جلوگیری از طاسی مو است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مورد تایید قرار گرفته است. این دارو رشد موها را تحریک کرده و موجب رشد مجدد آن‌ها می‌شود.

نور درمانی

نور درمانی اگرچه نمی‌تواند به تنهایی ریزش مو را متوقف کند اما در کمک به درمان با ماینوکسیدیل بسیار موثر واقع می‌شود.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) با جداسازی پلاسمای غنی از پلاکت از خون و تزریق مجدد آن به نواحی که دچار طاسی شده است، مقدار بسیار زیادی از این بافت آسیب دیده تقویت خواهد شد. پلاسما موجب افزایش تراکم مو شده و ریزش مو را کاهش می‌دهد.

هورمون درمانی

اگر ریزش مو در اثر علائمی همچون بارداری، یائسگی، پریودی‌های طولانی مدت و در مجموع هر نوع بیماری که به دلیل اختلال در روند هورمون‌ها رخ دهد، پزشکان متخصص پوست هورمون درمانی را پیشنهاد خواهند داد.

کاشت فولیکول مو این روش قطعی‌ترین ‌روش است که بیمار خیلی زود می‌تواند تاثیرات آن را مشاهده کند. برخلاف دیگر روش‌ها کاشت مو با جراحی امکان پذیر است. اما این یک روش کم‌تهاجمی و کم‌خطر با اثردهی طولانی مدت است. برای بیمارانی که از هیچ یک از روش‌‌های پیشین نتیجه نگرفته‌اند. این روش درمانی آخرین و بهترین انتخاب خواهد بود.

انتخاب روش درست درمان برای هر بیمار تنها پس از بررسی‌های دقیق و آزمایشات توسط یک پزشک فوق‌تخصص پوست و زیبایی متبحر در یک کلینیک تخصصی و مجهز انجام می‌شود.

آلوپسی آندروژنتیک

اغلب زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک در تمام مناطق پوست سر دچار کم مویی می‌شوند. (در مردان مدل طاسی سر در اکثر مواقع محدود به مناطق خاصی میشود و منتشر نیست).  آلوپسی آندروژنتیک یا ریزش مو به واسطه وجود آندروژن دی‌هیدروتستوسترون رایج ترین شکل آلوپسی در مردان و زنان است. تقریباً همه افراد دارای درجاتی از آلوپسی آندروژنتیک هستند. ریزش مو معمولاً از سنین 12 تا 40 سالگی شروع می شود و اغلب ناشناخته است. با این حال، ریزش موی قابل مشاهده تقریباً در نیمی از افراد تا سن 50 سالگی اتفاق می‌افتد. التبه در زنان، آرایش مو ممکن است ریزش موی اولیه را پنهان کند.

الگوی ریزش مو در زنان با طاسی مردانه متفاوت است. در خانم ها موهای سر نازک می شود و خط موها عقب نمی رود. آلوپسی آندروژنتیک در زنان به ندرت منجر به طاسی کامل می‌گردد. همچنین در زنان ، این نوع ریزش مو با افزایش خطر ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS همراه است. سندروم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان با عدم تعادل هورمونی مشخص می شود که می تواند به قاعدگی نامنظم، آکنه ، پرمویی در بدن و افزایش وزن منجر شود.

علل ایجاد آلوپسی آندروژنیک در زنان

آلوپسی آندروژنیک در زنان به دلیل عملکرد آندروژن‌ها ، هورمون های مردانه است که به طور معمول فقط در مقادیر کمی وجود دارد. آلوپسی آندروژنیک می تواند در اثر عوامل مختلفی به عملکرد هورمون ها مرتبط باشد ، از جمله برخی کیست های تخمدان ، مصرف قرص های ضد بارداری با شاخص آندروژن بالا ، بارداری و یائسگی.

درست مانند مردان ، به نظر می‌رسد هورمون DHT حداقل تا حدی مقصر کوچک سازی فولیکول های مو در زنانی است که دچار طاسی زنان هستند. وراثت عامل اصلی بیماری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 18 =